Wyszukiwarka - Punkty POI
Liczba elementów: 9
Rudy
Kolej Wąskotorowa w Rudach
więcej >>
Dodaj do planera
Bytom
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe
więcej >>
Dodaj do planera
Wisła
W Wiśle, jednej z najpopularniejszych miejscowości wypoczynkowych w Polsce, miłośnicy zabytków techniki mogą zobaczyć dwie unikatowe budowle inżynieryjne z okresu międzywojennego – wiadukty kolejowe: nad doliną Dziechcinki i nad doliną Łabajowa. Bardziej znany jest ten drugi - większy, warto jednak także przyjrzeć się mniejszemu, który trzema łukami wyniesionymi na wysokość około 13 metrów również robi wrażenie.
więcej >>
Dodaj do planera
Tarnowskie Góry
W okresie międzywojennym Tarnowskie Góry urosły do roli największego węzła kolejowego w Polsce. Stąd właśnie wędrował w świat najważniejszy ówczesny towar eksportowy państwa polskiego – węgiel kamienny. Jednak historia kolei sięga w Tarnowskich Górach lat 50. XIX wieku. W 1888 roku otwarto tutaj nowy budynek dworca kolejowego, który w stylu neorenesansowym zaprojektował wrocławski architekt, Robert Hönsch.
więcej >>
Dodaj do planera
Zawiercie
Dworzec kolejowy to najstarsza budowla związana z komunikacją zbiorową na terenie Zawiercia, wzniesiona przy linii Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Pierwszy, drewniany budynek dworca wybudowano tu w 1872 r. Obiekt murowany powstał niespełna dwadzieścia lat później, w 1890, jednak był on znacznie mniejszy niż budowla dzisiejsza. Tę ostatnią wzniesiono w latach 1910-13, a inwestycja uświetnić miała 300-lecie panowania w Rosji dynastii Romanowów.
więcej >>
Dodaj do planera
Wisła
Wiadukt kolejowy w Łabajowie, znajdujący się w rejonie stacji Wisła Głębce, to jedna z najwyższych tego rodzaju konstrukcji w Polsce. Wiadukt o siedmiu łukach i ośmiu podporach ma 122 m długości oraz 25 m wysokości. Budowla, wzniesiona w latach 1931-1933 ponad dnem doliny, posiadająca murowaną konstrukcję, znajduje się na popularnej wśród turystów linii kolejowej biegnącej z Katowic do Wisły Głębce.
więcej >>
Dodaj do planera
Julianka
W położonej na północ od Złotego Potoka miejscowości Julianka warte zobaczenia są zabudowania dworca kolejowego z okazałym budynkiem stacyjnym oraz stojącą nieopodal wieżą ciśnień. Obiekty te wzniesiono w 1911 roku na linii kolejowej łączącej Kielce z Częstochową. Reprezentacyjny dworzec przyjmował m.in. gości hrabiostwa Raczyńskich ze Złotego Potoka. W 1976 roku na stacji doszło do jednej z najtragiczniejszych katastrof kolejowych w historii Polski.
więcej >>
Dodaj do planera
Będzin
Historia dworców w Będzinie związana jest z powstaniem w 1858 r. bocznej odnogi Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, która połączyła znajdujące się wówczas w zaborze rosyjskim Ząbkowice, z częścią Śląska leżącą w zaborze pruskim. Dzisiejszy budynek dworca kolejowego Będzin-Miasto jest znacznie późniejszy. Powstawał w latach 1927-31, kiedy zastąpił stary budynek dworcowy, pochodzący jeszcze z drugiej połowy XIX wieku.
więcej >>
Dodaj do planera
Bielsko-Biała
Dzisiejszy dworzec Bielsko-Biała Główna, wpisany do rejestru zabytków, wybudowany został w 1890 r. Początki kolei w mieście są jednak o ponad 30 lat starsze. Bielsko bardzo wcześnie znalazło się na bocznej odnodze jednej z najstarszych europejskich linii kolejowych, Kolei Północnej Cesarza Franciszka Ferdynanda. Dworzec został odnowiony pod koniec ubiegłego wieku.
więcej >>
Dodaj do planera