Wyszukiwarka
Liczba elementów: 127
Aktualności
Przy wsparciu miasta Bytom, prywatnych darczyńców, przedsiębiorców i instytucji udało się kupić i wyremontować ponad 70-letni parowóz, który po 51 latach przerwy znowu wyjechał na tory i od najbliższego sezonu będzie kolejną atrakcją Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.
Artykuł
Tradycje górnictwa kruszcowego w danej zachodniej Małopolsce, w której usytuowało się dziś Zagłębie Dąbrowskie, sięgają średniowiecza, ale dynamiczny rozwój zagłębiowskiego przemysłu nastąpił dopiero w połowie XIX w. Dzieje nieistniejących już często zakładów i zapomnianych kolonii robotniczych przypomina wyznakowany niedawno w Dąbrowie Górniczej Szlak Kruszcowy, i o nim ten tekst.
Dziedzictwo kulturowe
Częstochowa
Muzeum Historii Kolei
więcej >>
Dodaj do planera
Dziedzictwo kulturowe
Częstochowa
Muzeum Górnictwa Rud Żelaza
więcej >>
Dodaj do planera
Dziedzictwo kulturowe
Tarnowskie Góry
Zabytkowa Kopalnia Srebra
więcej >>
Dodaj do planera
Dziedzictwo kulturowe
Rudy
Kolej Wąskotorowa w Rudach
więcej >>
Dodaj do planera
Aktualności
Od 30 kwietnia do 18 maja przedsiębiorcy z regionu mogą składać wnioski w przeznaczonym dla branży turystycznej konkursie „Inwestycje w MŚP”, którego alokacja wynosi 76 mln złotych. Maksymalna kwota dofinansowania przewidziana w tym naborze wynosi 500 tys. złotych, minimalna 50 tys. zł, natomiast zakres pomocy sięga 85% kosztów kwalifikowalnych.
Ewidencja Ludzi Przemysłu
Reden urodził się w 1752 r. w Hameln nad Wezerą w Dolnej Saksonii, w starej hanowerskiej protestanckiej rodzinie arystokratycznej. Jego ojciec był radcą dworu, właścicielem dóbr Hameln i Benningsen. Tu Reden spędził dzieciństwo i uczęszczał do szkoły powszechnej, po której kontynuował nauki w Clausthall i Getyndze. Na tamtejszym uniwersytecie studiował nauki przyrodnicze, a na uniwersytetach w Halle i Hanowerze – prawo ogólne i górnicze.
więcej >>
Dodaj do planera
Statyczna treść
Kalendarium realizacji projektu – najważniejsze wydarzenia
więcej >>
Dodaj do planera
Artykuł
Niegdyś sieć Górnośląskich Kolei Wąskotorowych oplatała region dwustu trzydziestoma kilometrami torów, dzięki którym wszystkie ogniwa przemysłu były połączone – jakby krwiobiegiem. Po 140 latach nastąpiła likwidacja wąskotorówek. Został tylko odcinek Bytom – Miasteczko Śląskie i Stanica – Rybnik Stodoły. Te dwa fragmenty służą turystom prawie od dwudziestu lat, przypominając o bogatej historii pociągów o rozstawie torów 785 milimetrów.
Artykuł
Szlak Zabytków Techniki jest jedną ze sztandarowych atrakcji turystycznych województwa śląskiego, zarazem najbardziej interesującą trasą turystyki industrialnej w Polsce. Nic dziwnego. Przez lata utrwalono obraz województwa jako regionu przemysłowego i choć przemysł wydobywczy i ciężki już ponad dwadzieścia lat temu w większości miast zlikwidowano, taki obraz regionu nadal pokutuje w świadomości Polaków. Może to i dobrze, współcześnie bowiem pozostałości dawnego górnictwa i hutnictwa stają się magnesem przyciągającym turystów. Stąd zrodził się pomysł na uruchomienie w 2006 roku Szlaku Zabytków Techniki. Wśród jego bogatego wachlarza obiektów industrialnych, niezmienną popularnością cieszą się te zlokalizowane w podziemiach – kopalnie i sztolnie.
Artykuł
Szlak Zabytków Techniki na stałe wrósł w świadomość mieszkańców województwa śląskiego. Coraz trudniej znaleźć kogoś, kto nie był w Kopalni Guido, Zabytkowej Kopalni Srebra czy Tyskim Browarium – i świetnie, ale Szlak tworzy 40 obiektów, wszystkie są niezwykłe, wszystkie autentyczne i wszystkie ciekawe. Dziś zapraszamy w podróż po tych mniej znanych, ale zdecydowanie zasługujących na odkrycie!