Wyszukiwarka
Liczba elementów: 11
Bytom
Pierwsza – normalnotorowa – linia kolejowa ruszyła na Górnym Śląsku w 1846 roku i łączyła Wrocław z Mysłowicami. Niestety, omijała wiele ważnych ośrodków miejskich, często zresztą na życzenie ich mieszkańców, którzy mnożyli wyimaginowane powody, dla których obecność kolei w ich mieście byłaby niewskazana. Wkrótce okazało się, że kolej sprzyja rozwojowi gospodarczemu. Na początku lat 50. XIX stulecia rozpoczęto budowę linii kolejowych o rozstawie torów 785 mm - mniejszym od stosowanego przez kolej normalnotorową. Łączyły one setki zakładów przemysłowych, umożliwiając przewożenie towarów, a sporadycznie także pasażerów. Największym inwestorem, do czasu nacjonalizacji kolei przez państwo pruskie w 1883 roku, było Towarzystwo Kolei Górnośląskich. Z czasem scaliło ono w jeden system wiele odcinków, ułożonych i obsługiwanych przez innych prywatnych przedsiębiorców. Po II wojnie światowej gospodarzem kolejki stały się PKP. Pierwsze linie połączyły Tarnowskie Góry z Wirkiem (obecnie dzielnica Rudy Śląskiej) oraz Karb (dzielnica Bytomia) z Szopienicami (dzielnica Katowic). Sieć rozwijała się bardzo dynamicznie, osiągając w latach 50. XX wieku w sumie blisko 250 km długości. Najdłużej obsługiwanym zakładem była Elektrownia Chorzów, do której ostatni transport węgla w ten sposób przyjechał w 2001 roku. Na początku drugiego dziesięciolecia XXI wieku popularna „rosbanka” kursuje nieregularnie na odcinku Bytom PKP Wąskotorowy–Miasteczko Śląskie. Linia liczy ponad 21 km; pociąg pokonuje tę odległość w nieco ponad godzinę, przewożąc turystów i wycieczkowiczów. Trasa zaczyna się na dworcu PKP w Bytomiu. Następne jej przystanki to: Szombierki, Karb, Dąbrowa Miejska, Sucha Góra, Repty Kopalnia Zabytkowa, Tarnowskie Góry, Lasowice, Miasteczko Śląskie Zalew, Miasteczko Śląskie. Największą stacją GKW jest Bytom Karb Wąskotorowy. Zachowały się na niej budynki lokomotywowni, gdzie zobaczyć można m.in. dwa parowozy, pojazdy spalinowe (w tym powszechnie stosowaną, rumuńską lokomotywę typu Lxd2), wagony towarowe i osobowe oraz pojazdy pomocnicze (np. drezynę). Ciekawostką jest wagon–salonka z 1912 roku. Górnośląskie Koleje Wąskotorowe w Bytomiu znajdują się na Szlaku Zabytków Techniki.
Tegoroczną INDUSTRIADĘ napędza 47 obiektów w 28 miastach województwa śląskiego. Bezpłatną komunikację zapewniają Koleje Śląskie, KZK GOP i MZK Tychy, a także inni przewoźnicy, którzy ułatwią dojazd do industrialnych atrakcji.
W tym roku system transportu festiwalu INDUSTRIADA opiera się się na trzech filarach: sieci transportu kolejowego obsługiwanego przez Spółkę Koleje Śląskie, darmowych INDUbusach, zapewnianych Górnośląski Związek Metropolitarny oraz wybranych liniach autobusowych i tramwajowych KZK GOP.
Za sprawą Kolei Śląskich każdy uczestnik INDUSTRIADY będzie mógł bezpłatnie wsiąść do pociągu na jednej ze 170 stacji i bez trudu dotrzeć do wybranej miejscowości, w której odbywa się festiwal. Wystarczy wcześniej zajrzeć do jednego z 42 obiektów biorących udział w Święcie Szlaku, odebrać specjalny kupon przejazdowy (dostępny od 3 czerwca) i wypełnić go zgodnie z instrukcją. O darmowy transport zadbano także w miastach Metropolii Silesia. W sobotę 13 czerwca funkcjonować będzie 19 specjalnych przystanków i jedno centrum przesiadkowe przy Muzeum Śląskim w Katowicach (ul. Dobrowolskiego), pomiędzy którymi kursować będzie 16 mikrobusów i 4 autokary.
Jak optymalnie skorzystać z oferty atrakcyjnych wydarzeń, jakie odbywają się podczas festiwalu? Najlepszym rozwiązaniem jest bezpłatny transport zapewniany przez Metropolię Silesia.