Dworzec kolejowy w Sosnowcu

Miejscowość:
Sosnowiec
Odsłuchaj tekst
Dodaj do planera

Pierwsza linia kolejowa w Królestwie Polskim została otwarta w roku 1845. Należała ona do słynnej Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej (Kolej Warszawsko-Wiedeńska), która połączyła stołeczną Warszawę z granicą zaboru austriackiego, skąd liniami austriackimi można się było dostać aż do Wiednia. Dla rozwijającego się wówczas dynamicznie Zagłębia Dąbrowskiego wielkie znaczenie miała budowa odgałęzienia prowadzącego od głównej linii Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej do granicy z Prusami. I właśnie z okazji realizacji tej inwestycji, w okolicy miejscowości o nazwie Sosnowice stanął w roku 1859 okazały dworzec kolejowy.

Gmach dworca kolejowego

Z czasem Sosnowice zmieniły nazwę na Sosnowiec, a dworzec kolejowy był jego oknem na świat. Projektantem sosnowieckiego dworca był przybyły z Włoch Enrico (znany również jako Henryk) Marconi. Architekt w swoich dziełach często odwoływał się do wzorców antycznych i budowli klasycystycznych. Taki jest chociażby pałac Paca w Warszawie, sanatorium Marconi w Busku Zdroju czy pałac Wielopolskich w Chrobrzu. W takim też stylu - neoklasycystycznym - wybudowano gmach dworca kolejowego w Sosnowcu. Twórca wzorował się na eleganckim Dworcu Wiedeńskim w Warszawie. Dworzec kolejowy w Sosnowcu jest dwukondygnacyjny, z siedmioosiowym ryzalitem w fasadzie frontowej. Elementem późniejszym jest gmach hali głównej. Od strony peronów znajdują się parterowe dobudowy. W okresie świetności dworzec dysponował pokojami gościnnymi i restauracją. W 1863 roku na terenie dworca doszło do krwawej bitwy powstańców styczniowych z wojskami rosyjskimi.

Dworzec kolejowy w Sosnowcu

Miejscowość:
Sosnowiec
Odsłuchaj tekst
Dodaj do planera

Pierwsza linia kolejowa w Królestwie Polskim została otwarta w roku 1845. Należała ona do słynnej Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej (Kolej Warszawsko-Wiedeńska), która połączyła stołeczną Warszawę z granicą zaboru austriackiego, skąd liniami austriackimi można się było dostać aż do Wiednia. Dla rozwijającego się wówczas dynamicznie Zagłębia Dąbrowskiego wielkie znaczenie miała budowa odgałęzienia prowadzącego od głównej linii Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej do granicy z Prusami. I właśnie z okazji realizacji tej inwestycji, w okolicy miejscowości o nazwie Sosnowice stanął w roku 1859 okazały dworzec kolejowy.

Gmach dworca kolejowego

Z czasem Sosnowice zmieniły nazwę na Sosnowiec, a dworzec kolejowy był jego oknem na świat. Projektantem sosnowieckiego dworca był przybyły z Włoch Enrico (znany również jako Henryk) Marconi. Architekt w swoich dziełach często odwoływał się do wzorców antycznych i budowli klasycystycznych. Taki jest chociażby pałac Paca w Warszawie, sanatorium Marconi w Busku Zdroju czy pałac Wielopolskich w Chrobrzu. W takim też stylu - neoklasycystycznym - wybudowano gmach dworca kolejowego w Sosnowcu. Twórca wzorował się na eleganckim Dworcu Wiedeńskim w Warszawie. Dworzec kolejowy w Sosnowcu jest dwukondygnacyjny, z siedmioosiowym ryzalitem w fasadzie frontowej. Elementem późniejszym jest gmach hali głównej. Od strony peronów znajdują się parterowe dobudowy. W okresie świetności dworzec dysponował pokojami gościnnymi i restauracją. W 1863 roku na terenie dworca doszło do krwawej bitwy powstańców styczniowych z wojskami rosyjskimi.

Dworzec kolejowy w Sosnowcu

Miejscowość:
Sosnowiec
Odsłuchaj tekst
Dodaj do planera

Pierwsza linia kolejowa w Królestwie Polskim została otwarta w roku 1845. Należała ona do słynnej Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej (Kolej Warszawsko-Wiedeńska), która połączyła stołeczną Warszawę z granicą zaboru austriackiego, skąd liniami austriackimi można się było dostać aż do Wiednia. Dla rozwijającego się wówczas dynamicznie Zagłębia Dąbrowskiego wielkie znaczenie miała budowa odgałęzienia prowadzącego od głównej linii Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej do granicy z Prusami. I właśnie z okazji realizacji tej inwestycji, w okolicy miejscowości o nazwie Sosnowice stanął w roku 1859 okazały dworzec kolejowy.

Gmach dworca kolejowego

Z czasem Sosnowice zmieniły nazwę na Sosnowiec, a dworzec kolejowy był jego oknem na świat. Projektantem sosnowieckiego dworca był przybyły z Włoch Enrico (znany również jako Henryk) Marconi. Architekt w swoich dziełach często odwoływał się do wzorców antycznych i budowli klasycystycznych. Taki jest chociażby pałac Paca w Warszawie, sanatorium Marconi w Busku Zdroju czy pałac Wielopolskich w Chrobrzu. W takim też stylu - neoklasycystycznym - wybudowano gmach dworca kolejowego w Sosnowcu. Twórca wzorował się na eleganckim Dworcu Wiedeńskim w Warszawie. Dworzec kolejowy w Sosnowcu jest dwukondygnacyjny, z siedmioosiowym ryzalitem w fasadzie frontowej. Elementem późniejszym jest gmach hali głównej. Od strony peronów znajdują się parterowe dobudowy. W okresie świetności dworzec dysponował pokojami gościnnymi i restauracją. W 1863 roku na terenie dworca doszło do krwawej bitwy powstańców styczniowych z wojskami rosyjskimi.

Obiekty na szlaku
Dąbrowa Górnicza
Kopalnia Ćwiczebna Muzeum Miejskiego Sztygarka
Sosnowiec
W centrum Sosnowca, w położonej nad Czarną Przemszą dzielnicy Sielec, znajduje się efektowny budynek dawnego pałacu Schönów, będący od lat międzywojennych siedzibą sądów - obecnie Sądu Rejonowego. Eklektyczną rezydencję wzniesiono na początku ubiegłego stulecia, dla rodziny przemysłowców - Franza i Emmy Schönów. Kiedyś pałac, wyróżniający się neogotycką wieżą, otoczony był przez rozległy, nadrzeczny park ze sztuczną grotą, altankami i rzeźbami.
Sosnowiec
Zabytkowy dworzec kolejowy w Sosnowcu został zbudowany jako element Kolei Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej w 1859 roku, według projektu jednego z najwybitniejszych architektów działających na ziemiach polskich w połowie XIX wieku – Enrico Marconiego. Budynek powstał w harmonijnym stylu neoklasycystycznym, nawiązując do architektury Dworca Wiedeńskiego w Warszawie. Gmach był świadkiem bitwy podczas powstania styczniowego.
Czeladź
Galeria Sztuki Współczesnej „Elektrownia”
Pogoda
Katowice